We flocie Polskiej Żeglugi Morskiej było wiele statków noszących nazwy kopalń, głównie węgla kamiennego. Ale były również cztery jednostki, na burtach których wypisane były nazwy kopalń siarki - m/s "Kopalnia Grzybów", m/s "Kopalnia Jeziórko", m/s "Kopalnia Machów" i m/s "Kopalnia Piaseczno".
Statki te to masowce wybudowane specjalnie do przewozu siarki w stanie suchym. Wszystkie powstały w stoczni Astilleros Espanoles w Seatao i Sewilli w Hiszpanii w 1971 roku. "Kopalnia Grzybów", mająca 144 metry długości i tonaż 9225 BRT weszła do eksploatacji pod banderą PŻM w 1972 roku. W 1982 roku jednostka dowodzona przez kpt. ż.w. Romualda Cebulę odbyła swój jubileuszowy - dwusetny rejs w morskiej służbie. W tym czasie przewiozła prawie 3 miliony ton ładunku. Mimo, że na burtach statku widnieje nazwa portu macierzystego - Szczecin, najczęściej zawijał do Gdańska, gdyż tam znajdowało się główne centrum przeładunku siarki. Trzeba jednak zaznaczyć, iż mimo "siarkowej" proweniencji, nie zawsze przewoził on siarkę. Również fosforyty, apatyty czy węgiel.
Ale flota ta to nie tylko realizacja planów przewozowych. Ciekawym zjawiskiem były patronaty - ruch opieki zakładów pracy nad "swoimi" statkami i załogami. To szczególne więzy sympatii i kontaktów między tymi co na morzu i tymi co na lądzie. Patronaty pozwalały w czasie wzajemnych wizyt poznać lepiej trudną pracę na morzu czy w kopalni. Kopalnie i Zakłady Chemiczne Siarki „Siarkopol” S.A. w Grzybowie rozpoczęły swoją działalność 1 czerwca 1966 roku. Firma przetrwała najtrudniejsze chwile, by następnie w pełni uzdrowić sytuację finansową i gospodarczą. Aktualnie „Siarkopol” jest jedynym przedsiębiorstwem w kraju i na świecie prowadzącym kopalniane wydobycie siarki.
Tymczasem w późniejszym okresie statek sprzedano i kilkukrotnie zmieniał nazwy - Eurobulker VIII, Milos VIII i w końcu Med General IV pod kambodżańską banderą. Po zatonięciu "Prestige" w 2002 roku umieszczony został przez Komisję Europejską na czarnej liście 66 niebezpiecznych statków. W 2006 roku statek ostatecznie sprzedano z przeznaczeniem na złomowanie do Bangladeszu.